Projekt Ohňavy
O developerskom projekte "Ohňavy" v kocke
- Ide o plán rozľahlej výstavbu bytových a rodinných domov v Bratislavskej časti Rača - Krasňany, ktorá má v tejto oblasti nahradiť vinohrady s dlhou tradíciou.
- Od roku 1948 tieto vinice obrába Poľnohospodárske družstvo Bratislava - Vinohrady. V najlepších časoch toto družtvo spravovalo 250 ha pôdy. Dnes je to už len okolo 25 ha a hrozí, že ďalšia plánovaná developerská výstavba túto 70 ročnú tradíciu vinárstva úplne zničí.
- Podľa Katastra nehnuteľností už drvivú väčšinu pozemkov vlastní developer (Grunt, a.s.), ktorý v priľahlej lokalite realizoval podobnú výstabu aj v rokoch 2004 - 2011.
- Výstavba projektu "Ohňavy" je plánovaná na obdobie rokov 2020 - 2030, pričom do roku 2024 má byť zabývanosť územia už na úrovni 40% a o ďalšie štyri rok na úrovni 75%.
- Podľa urbanistickej štúdie by malo touto výstavbou pribudnúť okolo 1 500 bytov a 3 600 - 3 900 obyvateľov.
- Urbanistická štúdia pripravená developerom ráta s cca 2 700 parkovacími miestami (z toho takmer 66% v podzemí), no podľa nezávislého dopravno-kapacitného posúdenia "v časovom horizonte do roku 2030 v riešenej oblasti bude požiadavka až na 8 271 parkovacích miest".
- Dopravno-kapacitné posúdenie ďalej predpokladá, že obyvatelia tejto zóny denne vyprodukujú až 24 000 jázd osobnými autami.
Variant 1 - výstavba 1499 bytových jednotiek a 2733 parkovacích miest pre 3616 obyvateľov
Variant 2 - výstavba 1617 bytových jednotiek a 2877 parkovacích miest pre 3901 obyvateľov |
Úryvky z urbanistickej štúdie
Nasledovný text je vybraný z oficiálnych dokumentov, ktoré predložil developer metskej časti Rača. Zdroje všetkých citovaných textov sú uvedené na konci tejto stránky.
O území
Riešené územie o rozlohe 22,8 ha sa nachádza v mestskej časti Bratislava Rača, v priamom kontakte s k.ú. Vinohrady a k.ú. Nové Mesto. Vymedzené riešené územie sa nachádza v urbanistickom obvode č.176 Hojné - vinice, mimo zastavaného územia obce (okrem častí výrobných areálov - korekcia funkčných plôch ÚPN hl.m.SR) a je v súčasnosti neobývané.Lokalita Ohňavy v Mestskej časti Bratislava - Rača je z pohľadu svojej polohy atraktívnym územím a svojim spôsobom predurčeným na umiestnenie ambicióznej zástavby.
Vymedzenie riešeného územia pre spracovanie tejto urbanistickej štúdie je nasledovné:
- zo severozápadu Horská ulica,
- z juhovýchodu Pezinská ulica,
- zo severu a juhu je hranica daná ohraničením urbanistických sektorov resp. katastrálnou hranicou
Plánované územie zástavby vyznačené čiernou prerušovanou čiarou. Zdroj: Urbanistická štúdia ( UŠ ) obytnej zóny Rača - Ohňavy, Bratislava doplnená o názvy ostatných developerských projektov
Predmetné územie je potenciálnou bariérou v dopravnom a pešom prepojení medzi okolitými funkciami, v ich napojení na dopravnú kostru mesta (napojenie na Račiansku ulicu) a časť záujmového územia je rezerva pre dopravný okruh mesta. Preto je súčasné funkčné využitie v danej polohe dlhodobo neudržateľné.
Cieľom UŠ je zmeniť plochy trvalého trávnatého porastu a viníc v súčasnosti obklopené existujúcou zástavbou na obytnú zónu s doplnkovou občianskou vybavenosťou a priamou väzbou na prírodné prostredie Malých Karpát so zachovaním viníc na časti územia a rešpektovaním rezervy pre verejnoprospešnú stavbu D8 – vonkajší dopravný polokruh.
Prioritou je vytvoriť kvalitné prostredie pre bývanie - v rodinných aj v bytových domoch. Zástavba bude doplnená oddychovými a športovými plochami pre všetky vekové kategórie.
Urbanistická štúdia navrhuje dve varianty výstavby, ktoré sa líšia usporiadaním objektov. Vo variante č. 1 je navrhnutých 1 499 bytových jednotiek s 3 616 obyvateľmi, a vo variante 2 je 1 617 bytových jednotiek s 3 901 obyvateľmi.
Vlastníci pozemkov (ku 23.2.2018)
Na interaktívnej mape je možné preklikávať sa medzi parcelami. Pozemky v území Ohňavy sú už poväčšine vykúpené developerom Grunt, a.s.
Zdroj: Kataster nehnuteľností ZBGIS.Doprava
Navrhovaná obytná zóna bude na okolitú dopravnú infraštruktúru výhľadovo napojená v dvoch bodoch:- predĺžením Horskej ul. po koniec sektora A. Komunikácia je navrhnutá v rovnakých parametroch ako jestvujúca komunikácia medzi ulicami Pekná cesta – Na grunte. Komunikácie je vo funkčnej triede C1, kategórie MO 12/40 redukovanej na MO 9/40. Pozdĺž komunikácie je navrhnutý po jednej strane chodník pre peších šírky 2,0 m a po druhej strane cyklistická trasa šírky 3,0 m
- novou priečnou komunikáciou prepájajúcou Horskú ul. s Račianskou ul. Novonavrhovaná komunikácia je na Račiansku ul. napojená v mieste jestvujúceho pripojenia PD Vinohrady, medzi oplotením vozovne DPMB a administratívnym centrom RedingTower. Komunikácia je v parametroch MO 9/40. Pre prestavbu tejto križovatky na plnohodnotnú stykovú, svetelne riadenú križovatku bolo vydané územné rozhodnutie.
Návrh MHD autobusovej linky a jej zastávok v lokalite Ohňavy
"V časovom horizonte do roku 2030 v riešenej oblasti bude požiadavka až na 8271 parkovacích miest. Možno vychádzať z predpokladu, že pri hybnosti 2,5 – 2,9 ciest na jedno parkovacie miesto sa vygeneruje až 20 677 - 23 986 jázd / deň mimo obslužnej, zásobovacej a tranzitnej dopravy." (zdroj: Dopravno – kapacitné posúdenie Obytnej zóny Rača – Ohňavy, Bratislava)
Školstvo
Existujúce predškolské zariadenia sú v dochádzkovej vzdialenosti zóny ( MŠ Cyprichova ). Novú MŠ navrhujeme situovať v riešenom území ako vstavanú občiansku vybavenosť. Ideálna forma je viac menších MŠ (cca 3) s počtom cca 60-70 detí. Dochádzková vzdialenosť od bydliska do MŠ by nemala presiahnuť 500 m.Pre potreby základného školstva sa dajú využiť aj okolité existujúce ZŠ v MČ Rača V okolí riešeného územia sa nachádzajú dostatočné kapacity stredných odborných škôl ako aj gymnázií, ktoré môžu saturovať potreby pre nárast obyvateľstva v zóne.
Zeleň
Riešené územie má rozlohu 21,36 ha. V riešenom území navrhujeme zeleň týchto kategórií:- zeleň súkromná - zeleň záhrad rodinných domov
- zeleň poloverejná - oddychové plochy spoločné pre obyvateľov RD
- zeleň verejná - parková zeleň pri bytových domoch
- zeleň poľnohospodárska -vinice, pôvodné funkčné využitie
- ostatná ochranná a izolačná zeleň - územná rezerva pre dopravný polokruh D8, resp. do času realizácie tejto verejnoprospešnej stavby je možné zachovať pôvodné funkčné využitie - zeleň poľnohospodárska -vinice.
Aj keď projekt ráta s pomerne veľkou časťou zelene, väčšina týchto plôch je v súkromnom vlastníctve.
Etapy výstavby
Podmienkou začatia výstavby je realizácia nasledovných krokov:- realizácia prekládok a nových verejných sietí technickej infraštruktúry,
- realizácia cestných komunikácií vrátane napojení na existujúce cesty,
- výstavba nových trafostaníc.
2 etapa: samotná výstavba objektov vrátane podzemných garáží,
3 etapa: spevnené plochy, parkoviská sadové úpravy na podzemných konštrukciách a prepojenie na zeleň, detské ihriská. sadové úpravy, úpravy komunikácií a okolia.
Zdroje
- Urbanistická štúdia ( UŠ ) obytnej zóny Rača - Ohňavy, Bratislava (2013), ktorej obstarávateľom bola spoločnosť Grunt, a.s. a spracovateľom Bouda a Masár, arch. kancelária, s.r.o. Súbor bol pôvodne dostupný na stránke Urbanistické štúdie MČ Rača.
- Dopravno – kapacitné posúdenie Obytnej zóny Rača – Ohňavy, Bratislava (2013), ktorej spracovateľom bola spoločnosť DOTIS Consult, spol. s r.o. Súbor bol pôvodne dostupný na stránke Urbanistické štúdie MČ Rača.
- Članok Uletený developerský projekt Ohňavy (2013), ktorého autorom je Michal Drotován
- Online portál katastra nehnuteľností
Komentáre
Zverejnenie komentára